Week van de Opvoeding (CJG)

  • doelstelling

    Sinds 2011 ondersteunt Speeltuinwerk Limburg de Week van de Opvoeding in Limburg. De Week van de Opvoeding is een initiatief van de Centra voor Jeugd en Gezin.

    In elke Nederlandse gemeente vind je zo’n CJG. Je kunt er terecht met opvoedvragen. Of het nou gaat om duimzuigen of gedragsproblemen, peuterkoppigheid of puberproblemen, je bent welkom, het hele jaar door.

    In de eerste week van oktober laten de CJG’s eens extra van zich horen in de Week van de Opvoeding, waarbij er vaak rondom een landelijk thema nog extra aandacht is voor opvoeden.

    Dit jaar is het thema van de Week: “Ik tel tot 10”. Een gevoel dat zowel ouders als kinderen wel eens hebben tijdens het opgroeien en opvoeden….geduld is een schone zaak. Maar tot tien tellen kan ook leuk zijn: nog tien hapjes, als ik tot tien tel zijn je haren gewassen, of de bekendste “wie niet weg is, is gezien, ik tel tot 10.

    Ook dit jaar willen we de Limburgse CJG’s graag ondersteunen in de feestweek. Daarin staan we allang niet meer alleen.

  • betrokkenen

    Na de kleinschalige aanpak in 2011 (kleurwedstrijd) hebben we in de opvolgende jaren de ondersteuning steeds meer mogen delen met partners. Partners die niet alleen hun bijdrage in de kosten en de werkzaamheden willen geven, maar vooral ook een kernwaarde met ons delen die we willen uitdragen: een warm hart voor buiten spelen.

    In 2012 vroeg het CJG ons te richten op de peuterleeftijd. Het cadeautje mocht een kleine geste zijn aan peuters en ouders om vooral toch (letterlijk en figuurlijk) de drempel te nemen en hun kind mee te nemen naar buiten. Dat leidde tot het minileesboekje Pelle Pele. Een kleurrijk boekje met tekeningen van een betrokken tiener en een tekst die past in de voorleesleeftijd. Samen met IVN (natuureducatie), Jeugdwerk Limburg, JongNL lukt het ons om een oplage te laten maken die alle CJG’s in Limburg kan voorzien van dit cadeautje voor bezoekertjes en hun ouders.

    In 2013 is het CJG zich bewust van het feit dat buiten spelen het hele jaar door een plek zou moeten hebben in elk kinderleven. Bij onze partners sluiten nu ook Scouting Limburg en TNO (iGrow) aan. We laten 10.000 posters door de provincie gaan waarop je spelletjes kan vinden die in alle seizoenen kunnen worden gespeeld: Het hele jaar door buiten spelen.

    In 2014 mogen we nog meer partners verwelkomen: ROVL, Kinderopvang Kerkrade, Universiteit Maastricht en de NSGK sluiten zich aan bij de bestaande set van partners. Samen schrijven we – elk vanuit eigen visie, maar allen met een warm hart voor buiten spelen- een artikel voor de krant die de titel ”Buiten Spelen in Limburg” meekrijgt. Ook nu wordt de oplage verdeeld onder alle Limburgse CJG’s en uitgedeeld in de Week van de Opvoeding.

  • wensen

    De samenwerkende partijen hebben gemeend daar waar hun zienswijze elkaar overlapt, de boodschap samen te brengen en daarmee krachtiger te maken. Natuurlijk met de bedoeling de reikwijdte zo groot mogelijk te maken. In het geval van deze samenwerking is de boodschap die allen willen overbrengen het buiten spelen. Of je nou buiten speelt om gezond te worden of te blijven, of omdat je graag in de natuur bent, omdat je samen wilt spelen in een groep of juist in je eigen straat. Als je maar speelt!

  • financiën

    De kosten die verbonden zijn aan deze samenwerking delen de partijen samen. De een heeft daarin wat meer draagkracht dan de ander, wat meer ruimte voor een dergelijk project of juist hiermee meer binding dan een ander. Dat kan in een samenwerking met dezelfde partners in een andere vorm dan ook variëren.

  • werk in uitvoering

    Partijen bevragen, artikelen schrijven, interviews afnemen. Drukker zoeken, afstemmen, logistiek regelen. Allemaal zaken die gedaan mogen worden. In de samenwerkingen met de maatschappelijke organisatie merken we vaak dat bij het ene project de een wat harder loopt, in het andere project de ander. Zo blijft de werkdruk redelijk verdeeld en kunnen veel samenwerkingen ook werkelijk vorm krijgen. In de Week van de Opvoeding neemt Speeltuinwerk Limburg vanuit haar traditie de voortrekkersrol.

  • thema

    Elk jaar krijgt de Week van de Opvoeding een thema mee. Dit jaar was dat “Ik tel tot tien” het motto van de Week. ”. Een gevoel dat zowel ouders als kinderen wel eens hebben tijdens het opgroeien en opvoeden….geduld is een schone zaak. Maar tot tien tellen kan ook leuk zijn: nog tien hapjes, als ik tot tien tel zijn je haren gewassen, of de bekendste “wie niet weg is, is gezien, ik tel tot 10. Als je uit gaat van partijen die het buiten spelen willen promoten, is vooral dat laatste het punt dat tot de verbeelding mag spreken. Hinkelen, verstoppen, touwtje springen, slootje springen; er wordt vaak geteld in het buiten spelen.

    Dat je soms even tot tien moet tellen bij het thuiskomen van jouw modderpopje, zandmannetje, weilandmeisje of slyding-koning, dat hoort er gewoon bij!

  • evaluatie

    Natuurlijk is in elke samenwerking wel iets voor verbetering vatbaar. Een weggevallen plaatje, fout logo gebruikt. Jammer, natuurlijk. Maar uiteindelijk zijn we trots op wat we samen hebben opgeleverd. Een mooie krant met een mooie boodschap op een leuke en leesbare manier gebracht. Echt meten of kinderen meer buiten spelen is niet te doen, dus laten we de aanvragen voor extra exemplaren de graadmeter zijn van dit resultaat. En daarin mogen we rekenen op de nodige wensen. Kortom: geslaagde samenwerking.

  • overig

    Buiten spelen is de oudste vorm van spelen die er is. Overal uit te voeren en wereldwijd bekend. Aan het spelen zelf veranderd door de jaren van alles, maar ook weer nauwelijks iets. Meestal zijn het de trends in opvoeden die de vorm van het praten over buiten spelen maken. We kijken komend jaar graag mee naar de trend voor dat jaar en een nieuwe insteek voor de Week van de Opvoeding.