Spelend leren in de speeltuin

Steeds meer scholen zoeken de samenwerking op met een naastgelegen speeltuin of maken regelmatig gebruik van een speelplek in de buurt; de huidige schoolpleinen zijn vaak  te klein zijn voor de vele leerlingen en een speeltuin in de buurt heeft speeltoestellen die je op een schoolplein meestal niet tegenkomt.

Maak samen gebruik van deze buitenruimte en laat de kinderen spelen!

Spel is een belangrijk onderdeel in het leven van een kind. Een kind bepaalt zijn/ haar eigen spel. De volwassene speelt een rol om het kind de gelegenheid te geven om te spelen en het kind indien noodzakelijk bij te sturen (Blokland& Van den Heuvel, 2014).

“Er is sprake van spel wanneer men actief bezig is om het plezier in de bezigheid op zich te nemen. Daarbij is het belangrijk dat er een betekenis en eigen regels aan die bezigheden worden toegekend. Spel dient geen extern doel te zijn, de speler hoort zich te richten op het proces van spelen” (Van der Poel & Blokhuis, 2008).

Spelen is leren

Er zijn tal van soorten spelen en onderdelen die ingezet kunnen worden om het kind zelf te laten ontdekken. Tegelijkertijd leren ze samen met andere kinderen te werken en te spelen.  Kinderen maken gebruik van diverse bouwmaterialen zoals takken en blokken en in speelhuisjes worden allerlei rollenspellen gespeeld. Diverse buitenspeel-materialen waar kinderen zelf een functie aan geven,  krijgen in een speeltuin een nieuw leven; denk aan plastic bakjes waar zand en water in kan of grote kartonnen dozen waarvan een hut gemaakt wordt.

Kinderen kunnen, soms door aansturing van volwassenen, de materialen inzetten om hun kennis van de wereld uit te breiden. Voor een kind is het nodig om nieuwe dingen eigen te maken en dat gebeurt soms letterlijk met vallen en weer opstaan.

Waarom leren we kinderen zoveel wat ze niet zelf kunnen ontdekken en doorleven?” Piaget, Zwitserse psycholoog